Cílem projektu "Za zkušenostmi do Evropy 2" je realizace odborných stáží 23 studentů druhého a třetího ročníku oboru Diplomovaný zubní technik, Diplomovaný farmaceutický asistent, Diplomovaný zdravotní laborant a Diplomovaná dentální hygienistka. Studenti absolvují odborné prakticky zaměřené stáže dle oboru studia. Zubní technici v zubních laboratořích v Německu a v Dánsku, farmaceutičtí asistenti v nemocniční lékárně v Německu, zdravotní laboranti v laboratořích Institutu hygieny v Německu a dentální hygienistky v zubní ordinaci v Německu a výukovém centru DH ve Švýcarsku. Cílem projektu je zprostředkovat studentům uvedených oborů zahraniční praktickou zkušenost, poskytnout jim možnost prověřit a upevnit si v praxi již získané znalosti a dovednosti a dále je rozšířit. Účastníci stáže budou mít možnost pracovat v zahraničním týmu, s přístrojovým vybavením, materiály a novými technologiemi na špičkové úrovni, seznámí se s organizací práce, postupy a pracovními podmínkami jednotlivých pracovišť v zahraničí.
Projekt podpoří profesně osobnostní růst studentů jako je zvýšení sebevědomí, odpovědný přístup k práci, schopnost správně a rychle se rozhodovat v náročných situacích. Život v cizojazyčném prostředí a práce v cizojazyčném týmu pomůže také zlepšit úroveň obecné i odborné němčiny a angličtiny, umožní osvojení si základních obratů v dánštině (ZT). Předávání zkušeností po návratu přispěje nepochybně ke zlepšení prezentačních schopností jednotlivých účastníků.
Zdokonalením svých odborných, sociálních i komunikačních kompetencí dosáhnou stážisté větší mobility, adaptability a flexibility pro pracovní uplatnění v rámci propojené Evropy. Očekávaným přínosem projektu je zároveň zvýšení motivace účastníků k dalšímu vzdělávání, dále získání zpětné vazby pro předkladatele o kvalitě poskytovaného vzdělávání a možnost využít získané poznatky pro její zvýšení.
Konkrétními výstupy projektu budou odborné portfolio zpracované každým stážistou, CD/DVD s výsledky (kritické případové studie, nová odborná slovní zásoba, fotodokumentace) a prezentací stáže, certifikát o stáži vydaný partnerskou organizací a Europass – Mobility, dále plánujeme závěrečné evaluační setkání všech účastníků projektu a prezentaci projektu nejen ve škole, ale i mezi odbornou veřejností a v odborném tisku.
Od září 2011 do září 2012 jsme se zapojili do Programu LLP- Leonardo da Vinci – Mobility
V projektu zaměřené na získávání zkušeností ve svém oporu vyjelo 11 studentů naší školy na pracoviště v zahraničí.
4 studentky 2. ročníku oboru DZT pracovaly 3 týdny v listopadu/prosinci 2011 ve školní laboratoři v partnerské škole v Kodani /Dánsko/
2 studentky 2. ročníku oboru DOT pracovaly v dubnu/květnu 2012 4 týdny v provozovně oční optiky ve Viechtachu /Německo/
2 studentky 2. ročníku oboru DZT pracovaly v květnu 2012 3 týdny v zubní laboratoři v Dortmundu /Německo/
1 studentka a 1 student 2. ročníku oboru DFA pracovali v květnu 2012 4 týdny v nemocniční lékárně ve Schwelmu /Německo/
1 studentka 2. ročníku oboru DOT v srpnu/září 2012 pracovala 3 týdny v provozovně oční optiky ve Viechtachu /Německo/
Absolvování pracovní stáže v zemi EU dalo možnost stážistům prověřit si své odborné znalosti a dovednosti získané během studia v reálném praktickém prostředí. Stážisté po celou dobu komunikovali výhradně v jazyce cílové země včetně odborné terminologie. Stáže prokázaly, že stážisté byli dostatečně připraveni v oblasti jazykové, odborné i kulturní. Na stáž byli vysláni vysoce motivovaní studenti VOŠZ oboru DFA, DZT a DOT, kteří během jednoho až dvou let studia na vyšší škole, či již na střední škole získali velmi dobré teoretické znalosti a praktické dovednosti ve svém oboru a nyní měli možnost, tyto prověřit a rozvinout v mezinárodním měřítku. Stážisté poznali a vyzkoušeli si pracovní postupy, přístroje, pomůcky a materiály používané na zahraničních pracovištích, měli možnost vykonávat činnosti dle svého odborného zaměření na pracovištích se špičkovým vybavením, se kterým se ve školních laboratořích většinou nemají možnost setkat, často ani na pracovištích v ČR, kde vykonávají souvislou praxi. Zubní technici poznali nové materiály a vyzkoušeli si odlišné postupy a metody práce, které se používají v německých a v dánských zubních laboratořích. Přínosem bylo i porovnání zásad bezpečnosti práce, které jsou v zahraničí přísnější. Stážistky v německé laboratoři měly možnost asistovat při procesu zhotovení náhrady od návštěvy zubního lékaře až po nasazení do úst pacienta. Farmaceutičtí asistenti měli možnost vykonávat odborné činnosti v podmínkách velké nemocniční lékárny, pracovali s novými přístroji, které řadu činností již vykonávají samy (např. zaznamenávání a výpočty použitých surovin při výrobě léků, automatické sledování doby expirace jednotlivých složek), seznámili se i s náročnými činnostmi, které lékárna vykonává (např. výroba cytostatik), byly pro ně zajištěny i exkurze na odděleních kliniky a operačním sále při medikačních výkonech. Optici měli možnost seznámit se a vyzkoušet si činnosti, přístroje a materiály v provozovně optiky, poznali nové trendy zhotovování brýlí, druhy a způsoby aplikace kontaktních čoček včetně u dětí, seznámili se s managementem zahraniční provozovny optiky, a vyzkoušeli si komunikaci s cizojazyčným klientem. Prací v cizojazyčném týmu rozvinuli stážisté své jazykové dovednosti, své multikulturní, sociální a komunikační kompetence, po dobu projektu používali IT technologie, včetně vedení dokumentace na pracovišti.
Výsledkem projektu byly i konkrétní produkty: odborné portfolio, které si stážisté založili již během přípravných hodin a kam si ukládali všechny důležité dokumenty- informace získané před stáží (o projektu, o partnerských organizacích, praktické tipy, kontakty), materiály z přípravných hodin, dále nejrůznější materiály získané během stáže, kopii deníku praxe, kam si zaznamenávali denně vykonané činnosti a kam mentor ve většině případů zapsal hodnocení stážisty (pokud nebylo stážistovi předáno na zvláštním hlavičkovém papíře) a také výstupy, které vypracovali ke konci stáže a po návratu: přehled nově naučené terminologie, za každý týden jednu kritickou případovou studii (rozbor nejdůležitější události týdne), fotodokumentaci z pracovního procesu i z aktivit ve volném čase, powerpointovou prezentaci ze stáže a nakonec svoji závěrečnou zprávu a Europass mobility.